دسته‌بندی نشده

معرفی کتاب چرا به دیگران گوش نمی‌کنیم

چرا به ديگران گوش نمي‌كنيم
چرا به دیگران گوش نمی‌کنیم

اشتراک گذاری مطلب

کتاب چرا به دیگران گوش نمی‌کنیم از نگاه مترجم

چرا به دیگران گوش نمی‌کنیم؟!! بیایید با هم صادق باشیم، چقدر به حرف هایی که با شما به اشتراک گذاشته می شود گوش می دهید؟! چقدر به کسی که شما را مخاطب خودش قرار داده، توجه دارید و اهمیت می دهید؟!

آیا گوش کردن برای شما تنها یک واژه است یا حقیقتاً به آن عمل می‌کنید؟!

 

گوش کردن

همۀ ما به این امر واقف هستیم که گوش کردن با شنیدن تفاوت بسیاری دارد، در گوش کردن، عمل خواستن نهفته است و توجه، توجه به موضوع یا به شخص گوینده، اما همگی به خوبی از عهدۀ انجامش برنمی‌آییم.

بارها و بارها پیش آمده است که در میانۀ صحبت‌های کسی افکارمان ما را فرسنگ‌ها دورتر از موضوع مورد بحث برده‌اند و رشتۀ کلام گوینده از دستمان در رفته است و در انتها ما مانده‌ایم و نگاه معصومش که ملتمسانه منتظر نظری، همدردی‌ای یا عکس‌العملی است، غافل از این که ما حتی ذره‌ای هم از مفهوم حرف‌هایش را درک نکرده‌ایم؛ و این تنها مشکل من یا شمای خواننده نیست، این مشکل بسیاری از ماست که خواسته یا ناخواسته دچار این حواس‌پرتی هستیم، چیزی که همۀ ما نیاز داریم ذهنی است حواس جمع، گوشی است شنوا که در گوینده حس رضایتمندی ایجاد کند و در مخاطب حس همدردی.

 

نویسنده کتاب چرا به دیگران گوش نمی‌کنیم

خانم کیت مورفی در این راستا کتابی نگاشته‌اند با عنوان «هنر گم شدۀ گوش دادن» و در خلال روایت‌های کتاب ریزبینانه به مواردی اشاره کرده‌اند که هر کداممان بعد از خواندنش چیزی جز خودمان را در آنها نمی‌بینیم.

خانم کیت مورفی روانشناس نیست، وی روزنامه نگار بوده و شاید همین مسئله سبب موفقیت هر چه بیشتر کتاب پیش رو شده است چرا که شغلش چیزی جز گوش کردن نیست، بنابراین بیش از هرکسی بر ضعف‌های این حس انسانی واقف است.

از این رو تلاش کرده است تا با اشاره به مثال‌های جالب اما تکراریِ فراموش شده در روزمرگی‌هایمان به ما نشان بدهد چگونه هر روز بدون این که متوجه باشیم گرفتار این ضعف هستیم.

 

در این کتاب برخلاف کتاب‌های روانشناسی راهکار چندانی برای بهتر گوش کردن ارائه نشده است بلکه مستقیماً به ضعف‌ها و بدیهیاتی اشاره شده است که خواننده را تا مغز استخوان با خودِ درونی فراموش شده‌اش روبرو می‌کند و در او حس علاقمندی به تغییر را برمی‌انگیزد.

 

کتاب پیش رو کتابی است که همه باید آن را بخوانند، همۀ پدران و مادرانی که در گوش کردن و درک فرزندانشان به مشکل خورده‌اند، معلمانی که شاگردان‌شان را نمی‌فهمند، روانشناسان و دکترهایی که پیش از گوش سپردن به حرف‌های بیمار، راه حل تجویز می‌کنند، و تمامی سیاستمدارانی که برای موفق شدن در عرصۀ سیاست به چیزی نیاز ندارند جز گوش کردن به دردِ دل مردم کشور‌شان‌.

 

با خواندن این کتاب، قدم به قدم به قدرت هنرِ گوش کردن پی‌ می‌برید و متوجه می‌شوید که گوش کردن از چیزی که می‌شنویم به مراتب فراتر است. در این کتاب می‌آموزید که گوش کردن تنها این نیست که وقتی کسی شما را مخاطب قرار داد، ساکت و آرام بنشینید، بلکه برعکس شما باید کاملاً به گوش بوده و با حواس جمع عکس‌العمل‌های مناسبی به گوینده نشان دهید.

 

این کتاب توسط نشر گاه در دست انتشار می‌باشد