بيوگرافی

محمد علی بنی اسدی

محمدعلي بني اسدي
محمدعلی بنی اسدی

اشتراک گذاری مطلب

بیوگرافی محمدعلی بنی اسدی

محمد‌علی بنی‌اسدی در سال ۱۳۳۴ در سمنان متولد شد. او که در تصویرگری و کاریکاتور،استادی نام آشناست، تاکنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب ویژه‌ی کودکان و نوجوانان را تصویرگری کرده است.

 

تحصیلات:

او در دوره‌ی درخشان دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نزد بزرگانی همچون: محسن وزیری‌مقدم، مارکو گریگوریان، مرتضی ممیز و جلال شباهنگی، به تحصیل پرداخت.

 

فعالیت‌ها و دست‌آوردها:

به پاس چند دهه فعالیت در زمینه‌ی تصویرگری کتاب کودکان، در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از پنج تصویرگر بزرگ جهان نامزد فینالیست جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن موسوم به ” نوبل کوچک “شد.

با توجه به معیارهای انتخاب تصویرگران برای آن جایزه، باید گفت که رسیدن به آن درجه از اعتبار بسیار کار ارزشمندی‌ست.

معیارهایی همچون: اصالت کار، تلاش مستمر، خلق اثر به دور از کلیشه‌ها استفاده از نشانه‌ها و عناصر کهن و کنکاش در بهره‌مندی ار گزاره‌های سنتی و همخوانی و تناسب آن با زندگی مدرن و روزمره.

 

جوایزها:

برخی از جوایز دریافت شده و افتخارات داخلی و بین‌المللی محمدعلی بنی‌اسدی از این قرار است:

 

– دیپلم افتخار از نمایشگاه کاریکاتور یومیوری شمبون ژاپن (۱۳۶۳)

– دیپلم افتخار نمایشگاه بوردریرا ایتالیا (۱۳۶۸)

– تندیس هانس کریستسن اندرسن از جشنواره روز جهانی کودک (۱۳۸۴)

– تندیس طلا و دیپلم افتخار سومین نمایشگاه دوسالانه‌ی گرافیک ایران (۱۳۷۱)

 

همچنین محمدعلی بنی اسدی در مجموعه‌ای بسیار گرانقدر و درخشان که توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده، متن هزارو یک شب را تصویرسازی کرده است.

 

امیر سقراطی در استیتمنت نمایشگاه ارسباران(۱۳۹۶) می‌نویسد:

 

محمد‌علی بنی‌اسدی هنرمندی چند‌وجهی و ژرفنگر است و بالطبع آثارش چند لایه،رازآمیز و آخرالزمانی و اسطوره‌های به نمایش گذاشته‌اند.روایت‌های بنی‌اسدی حاصل تعمق در دانش، ادبیات و در عین حال در پیوند با مسائل زندگی روزمره است.

 

از بنی‌اسدی دو کتاب در ابتدای سال جدید (۱۴۰۰) منتشر شده است که هر دو مطالبی پیوسته و درهم‌تنیده دارد.

 

اولی با نام “خفتن در روزنه‌ی امید” که دارای مطالبی متنوع همراه با تصاویر فراوان است که می‌تواندیک مجموعه‌ی بصری متنوع از هنرمندان معاصر در زمینه‌ی طنز باشد.دارای مطالبی گوناگون و خواندنی در باب اتو‌پرتره، پیکاسو،جیمز تربر،پرویز شاپور و آشنایی‌زدایی است.

 

و دومی با نام”طراح آدم‌های غایب” که در آن می‌توانید مطالبی در امتدادکتاب قبلی در باب طنز سیاه و تصاویر به یاد‌ماندنی مطالعه کنید.