بازتاب

شیوه تفکر ما را هدایت می‌کند

شيوه تفكر
شیوه تفکر

اشتراک گذاری مطلب

بازتاب کتاب شیوه تفکر در شماره ۷۳۸۸ روزنامه ایران که تاریخ چهارشنبه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۹۹ چاپ شده:

 

برای دستیابی به توانایی‌های بالقوه، شیوه تفکر خود را کشف کنید. باورهای ما در نتیجه فراز و نشیب‌های طی شده در سفر زندگی و نحوه تربیت و رشد ما شکل گرفته اند.

باورها را می‌توان چرخ‌های مسیر تحول و رشد شخصی هریک از ما به حساب آورد که نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت و رضایت یا احساس شکست و ناکامی در زندگی ما ایفا می‌کنند.

تلاش‌های علم روانشناسی حاکی از آن است که تغییر در باورها می‌تواند به شکل مؤثری آثاری عمیق در زندگی ما به جا بگذارد. دکتر کارول دوک به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین محققان روانشناسی در جهان به مطالعه و بررسی انگیزه‌های انسان می‌پردازد.

 

او بیشتر زمان خود را صرف غوطه‌ور شدن و بررسی این امر کرده است که چرا مردم موفق می‌شوند (یا نمی‌شوند) و چه چیزهایی برای موفق و توانگر شدن در کنترل ما هستند. نظریه او درباره دو نوع شیوه تفکر و تفاوتی که هرکدام در نتایج امور ایجاد می‌کنند فوق العاده قدرتمند و باورنکردنی است.

همان طور که او خود می‌گوید: «کار من پلی بین روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی شخصیت ایجاد می‌کند و شیوه تفکری که افراد از آن استفاده می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهد.تحقیقات من به ریشه‌های هر نوع شیوه تفکر ، نقش آنها در ایجاد انگیزه و تأثیر آنها بر دستاوردها و پیشرفت و فرآیندهای بین فردی می‌پردازد. »

 

در کتاب «شیوه تفکر » وی ما را به این سفر سوق می‌دهد که چگونه به شیوه تفکری که زندگی
ما را هدایت می‌کند دسترسی پیدا کنیم، آن را تشخیص داده و به کمک راهکارهای ارائه شده بتوانیم شیوه تفکر خود را به شکل سازنده ای تغییر دهیم. اینکه چگونه افکار آگاه و ناخودآگاه روی ما تأثیر می‌گذارند و چگونه چیزی به سادگی کلمات و عبارات می‌توانند تأثیری قدرتمند بر توانایی ما در پیشرفت و موفقیت داشته باشند.

 

این نویسنده دراین کتاب، قدرت ابتدایی‌ترین باورهای ما را نشان می‌دهد. در سه فصل ابتدایی این کتاب نویسنده ضمن معرفی ایده شیوه تفکر بیان می‌کند که چرا و چگونه برخی افراد طرز فکری ثابت داشته و به ذاتی بودن توانایی‌ها و استعدادها باور دارند و برخی به عکس تفکری پویا داشته و معتقدند امکان رشد و تغییر وجود دارد. در ادامه به ویژگی‌های هرکدام از این شیوه‌های تفکر در ورزش؛ کسب و کار و روابط و نقش والدین، آموزگاران و مربیان می‌پردازد. آنچه در حال حاضر در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دارد ترجمه نسخه بازبینی شده و به روز‌رسانی شده کتاب است که مطالب جدیدی درباره شیوه‌های تفکر سازمانی و چگونگی پذیرش رشد را نیز در بردارد و تصورات غلط اما رایج درباره شیوه تفکر پویا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

تغییر ممکن است سخت باشد اما من تا به حال نشنیده ام کسی بگوید ارزشش را ندارد.
«ارزش و اهمیت این کتاب از دنیای تعلیم و تربیت بسیار فراتر می‌رود و درست به همان اندازه، برای اهالی کسب و کار که می‌خواهند استعداد پرورش دهند و والدینی که تمایل دارند فرزندانی تربیت کنند تا در مواجهه با چالش‌ها به رشد و پیشرفت برسند، مرتبط و مناسب است ». بیل گیتس

شیوه تفکر
نویسنده: کارل دوک
مترجمین: الهه امینی- شیوا گرانمای هپور- زهرا بهم نپور
ناشر: نشر گاه

جهت خرید آنلاین این کتاب به سایت گاه بوک مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *